dimarts, 24 de novembre del 2009

SEGUIMENT I EVOLUCIÓ DE LA WEBQUEST


M’hauria agradat fer aquesta entrada al bloc uns dies abans, en un moment en que la webquest encara hagués estat en procés de construcció, però avui per això, demà per allò... al final, se m’ha passat l’arròs!!! De totes maneres també està bé pensar-hi una mica en perspectiva, quan tot ha esdevingut i ha acabat prou bé (al nostre entendre).

Hem conformat el grup de treball la Rosy Calvo, una companya de l’aula 2 d’interculturalitat i jo mateixa. Ens coneixem de fa temps i a força de compartir assignatures i treballs, podem dir que ens hem “consolidat” com un bon equip.
Amb això que us explico, no us sorprendrà que us digui que realitzar l’activitat, ha esdevingut un plaer!!!
No ha estat necessari engegar dinàmiques de coneixement ni de treball noves entre nosaltres, ans al contrari, de seguida ens hem posat en la feina. Ens hem trobat presencialment en algun moment per mirar inclús d’agilitzar-la (sobretot al principi, quan varem començar la webquet) i la veritat és que ha anat molt bé.

Vam estar de seguida d’acord en escollir d’entre les dues possibilitats, la que s’adreçadava al professorat.
Ens semblava que posar-nos en el lloc del psicopedagog-orientador prenent funcions de company col•laborador, intervenint com agent dinamitzador d’estratègies d’E-A i de la presa d’acords entre els docents per tal de promoure la construcció d’un Projecte Educatiu comú que apostés per un nivell alt d’interculturalitat, era una molt bona oportunitat per aprendre’n.
Suposava una bona pràctica, donat que segurament en el nostre futur com a psicopedagogues ens trobarem en situacions semblants a les plantejades pel supòsit del Joel i la Berta i llavors serà quan se’ns demanarà col•laboració per millorar la construcció compartida d’una cultura de centre i d’un projecte comú on tots i tothom es senti inclosos sigui quin sigui el nostre origen o les nostres particularitats (com a alumnes i també com a professors).

En un principi, ens va costar una mica delimitar quins continguts hi havíem de posar. Hi volíem encabir tantes coses.... Calia limitar-nos, respectar la carcassa inicial de l’estructura que havíem pensat, fer-la atractiva a la vista, àgil en la seva realització, versemblant per al supòsit pràctic i per una hipotètica posada en pràctica real, “enganyar la màquina” en quant al nombre d’entrades, adaptar-nos a les dificultats tècniques del programa...
Finalment ens sembla que ho hem aconseguit.

Si doneu una volta per l’activitat, veureu que la seva realització comporta practicar entre els docents que la desenvolupin, una reflexió profunda al voltant dels models i paradigmes que configuren la pròpia idea del que hauria de ser l’educació, l’aposta per un determinat model intercultural i la línea a seguir en els processos d’E-A que plantegem als alumnes.
És bo que aquest previs, aquestes maneres de fer i de pensar que hom te tant consolidades, es verbalitzin i es comparteixin. És llavors quan anem una mica més enllà del “discurs oficial” i ens traiem la careta, fent emergir, verbalitzant, essent conscients de les concepcions més intimes, els valors que les fomenten i els estereotips que tots tenim i dels quals possiblement ni ens en adonem, doncs estan tant arrelats en el propi imaginari que gairebé s’han convertit en creences. Llavors haurà arribat el moment oportú per la reconstrucció compartida del context on volem treballar i educar els nostres alumnes.
Ens sembla que només així podrem fer una veritable tasca de construcció conjunta en un sistema educatiu que ens demana formar alumnes competents en tots els àmbits, però d’una manera especialment en el social i de relació amb l’entorn proper.
És per tot això que creiem que la webquest que hem realitzat aplica d’una manera molt clara els diferents continguts teòrics que hem vingut treballant al llarg de l’assignatura.

Tot i que inicialment l’activitat està pensada per a professors, l’hem plantejat de manera que els servís de model, d’exemple perquè posteriorment, des de les diferents àrees poguessin plantejar aquestes activitats o d’altres de semblants als seus alumnes. Per això la WQ treballa exercicis que exemplifiquen alguns dels possibles indicadors d’assoliment de la Competència social i ciutadana durant l’etapa de l’Educació secundària obligatòria. Les activitats estan plantejades de manera interdisciplinar i també des de l’òptica de l’assoliment del treball competencial, doncs no només permeten la sistematització del treball de la competència social sinó també d’altres com la lingüística, la de l’autonomia personal...

En general, estem satisfetes de la feina feta. En part pels seus resultat final, però sobretot per la funcionalitat dels mateixos.