diumenge, 6 de desembre del 2009

4. AVALUACIÓ DE RECURSOS PER TREBALLAR LA INTERCULTURALITAT EN LÍNIA.

A. LA NOSTRA WEBQUEST.


Podreu trobar-la en el següent adreça:

http://www.phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=4814&id_pagina=1

És un material creat pensant en professorat d'ESO però adaptable a altres etapes (com és el cas de Cicle Superior d'Educació primària), Batxillerat i Cicles Formatius, però vol ser una proposta un model perquè en futurs no massa llunyans, el professorat la pugui empar amb els seus alumnes.
La nostra webquest, com el seu títol indica, pretèn treballar la Competència Social i Ciutadana. Vol fer-ho atenent a propostes globalitzades que s'insereixin dintre el Projecte Educatiu de Centre i contribueixin a consolidar una comunitat educativa fonamentada en un model d'educació intercultural fort o de màxims.
Les activitats busquen la participació, la col.laboració i la implicació en la construcció de significats dels docents que la realitzen.
Només els professionals competents socialment podran contribuir a formar alumnes que també ho siguin.

B.VALORACIÓ DE LA WEBQUEST.

Ans que res assenyalar, fent ús de tota la modèstia possible en l'afirmació, que estem molt satisfetes de la nostra webquest.
Ens sembla que hem assolit l'objectiu que ens plantejàvem en desenvolupar-la: la concreció del treball de la Competència Social i Ciutadana en l'etapa de l'ESO a través de diferents indicadors d'assoliment i des d'un enfocament globalitzat del currículum.
Però també ens sembla que hem aconseguit amb la proposta, no descuidar el treball d'altres competències com la lingüísitca, la d'autonomia personal i social, la d'aprendre a aprendre...
Hem optat en el seu disseny, per una metodolia d'E-A que tingués en compte l'ús de les TIC i TAC, la recerca d'informació, l'argumentació i el bon debat, l'autoavaluació pròpia i compartida del aprenentatge i el pensament crític.
La seva realització contribuirà a la formació de professionals més capaços d'entendre un món canviant i acompanyar els seus alumnes orientant-los i assessorant-los en la gestió del seu aprenentatge.

C.INFORME FINAL SOBRE LA WEBQUEST MOTIU D'ANÀLISI: "El model tradicional de la família està en crisi?"

El recurs que és objecte d'aquest anàlisi es troba integrat dins el projecte kulTIC de l'ICE de la UB i es realitza conjuntament amb l'Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca.
El material de la web pretén propiciar el desenvolupament de la Competència Moral mitjançant la reflexió en un entorn cultural múltiple que a més està fortament influenciat per les tecnologies de la informació i la comunicació.
Inicialment el projecte comptava amb la participació del professorat dels IES que es comprometien amb les persones que tutel.laven el projecte mitjançant la resposta a un qüestionari i la realització i observació de les activitats.
Actualment la web ofereix un ampli ventall d'activitats en format webquest que són molt interessants per treballar sobretot amb l'alumnat de segon cicle d'ESO, Batxillerat i els Cicles Formatius.
Concretament en la webquest que és objecte d'aquest anàlisi: "El model tradicional de la família està en crisi?", hi trobem un conjunt de propostes d'E-A guiades que faciliten la reflexió crítica entorn de la concepció tradicional de família vigent en la nostra societat fins fa no massa i que acompanyen l'alumne en la construcció d'una nova definició, en la configuració d'un nou imaginari mental on poder encabir nous models de cultura més amplis i respectuosos amb la diversitat cultural i de valors que conforma la societat del moment.
Les actitats parteixen de centres d'interès propers al món dels adolescents plantejats amb pluralisme, posant damunt la taula la diversitat de raons i interessos de les diferents cultures i intentant que més que causa de discòrdia siguin enteses com un motiu d'enriquiment i d'obertura de mires. Els són temes propers, engrescadors; solen estar per un motiu o altre d'actualitat i els acostumen a preocupar prou. La webquest analitzada del model de família, però a dins el projecte se'n poden trobar d'altres relatives a l'esport, l'habitatge, la identitat, l'oci, els matrimonis mixtes...
Crec que part de l'atractiu de la webquest rau en la potencialitat educativa del material, doncs empra uns recursos per desenvolupar-la que fan que els alumnes siguin els veritables protagonistes del seu aprenentatge i el puguin construir amb les diferents eines que els proporciona la utilització de les TIC (videos del youtube, blogs, enllaços a articles, wiki...).

El material elaborat per a la webquest respon al model pedagògic del constructivisme pel fet que concep el coneixement com una construcció que es crea a mesura que l'alumne interactua amb l'entorn. Si no veu, sent o toca, dificilment posarà a prova allò que sap per donar lloc a nous coneixements que es consolidaran en el moment en què els hagi d'aplicar a un altra situació, esdevenint així un individu competent. L'alumne ha de participar en un procés col.lectiu de construcció, creant una petita cultura de conceptes al seu voltant. El constructivistme és un model actiu, constructiu, col.laboratiu, intencional, conversacional i reflexiu i crec que les activitats que proposa la webquest s'hi reflexen plenament.

La webquest i evidenment, també el projecte KulTIC, responen al model d'educació intercultural forta o de màxims. Es vol assolir un alt nivell de transformació cultural.
La seva realització implica la creació de llenguatges i codis nous. La proposta treballa la interculturalitat de manena transversal des de les diferents àres curriculas.
Amb una metodologia didàctica de perspectiva constructivista, el professor farà d'acompanyant i guia i els diferents conceptes d'assimilació, relativisme i etnocentrisme cultural aniran sorgint en algun moment de les activitats i seran objecte d'un bon debat per ajudar als alumnes a apropar-se cap a la integració de models mentals i actitudinals oberts i adequats a la convivència dins una societat plural i democràtica.

D. APORTACIONS DEL TREBALL DE LA PEC2 i PEC3 EN LA FUTURA FEINA COM A PSICOPEDAGOGA.

Entenc que la figura del psicopedagog/a es projecta en un entorn educatiu (formal o no formal) divers, canviant, carregat de reptes.
Com diu el filòsof i sociòleg Zygmunt Bauman, és un entorn de "modernitat líquida" on progressaran les persones que siguin capaces de construir-se una identitat flexible i versatil que els permeti afrontar les diferetns mutacions a les que els anirà conduint la vida.
A més, l'entorn social en el qual haurem de desenvolupar la nostra tasca com assessors o orientadors ha de descriure's necessàriament a través dels coneixements TAC (Tècniques d'aprenentatge col.laboratiu) i TIC (Tecnologies de la informació i la comunicació). És aquest un context divers culturalment i amb una alta densitat d'estímuls i possibilitats tecnològiques i audiovisuals.
Un psicopedagog preparat per desenvolupar aquest encàrrec ha de ser coneixedor de les tècniques i mitjans més innovadors i de les seves possiblitats d'aplicació a les metodologies i estratègies d'E-A.
Les webquest són a aquests efectes, un molt bon recurs a tenir en compte.
El treball de la PEC2 i la PEC3 m'ha fet aproximar i aprofundir en el seu coneixement i les seves possibles aplicacions. També m'ha ofert la possibilitats de reflexionar, construir i compartir coneixements a través d'espais virtuals, situació que cada cop es produirà més en els diferents espais educatius d'un futur no gaire llunyà.
La feina ha estat gratificant i productiva. Ha comportat dificultats que a mida que avançaven els dies s'han anat resolent (dificultats tècniques, organitzatives, de gestió del temps...) però el resultat final és ben reconfortant.

Fins la propera!